Rola sponsoringu kasyn w piłce nożnej

Poznaj rolę i znaczenie sponsoringu kasyn w piłce nożnej. Dowiedz się, co zyskują kasyna dzięki współpracy z klubami piłkarskimi oraz sprawdź możliwości marketingowe.

Dynamiczny rozwój kasyn online i zainteresowanie hazardem w Internecie spowodowały, że operatorzy hazardowi gorączkowo rozglądają się za nowymi formami promocji, które pozwolą im prześcignąć szybko rosnącą konkurencję. 

Przodują w tym legalne kasyna internetowe, które starają się reklamować przez sport. To takie kasyna, które posiadają licencję na prowadzenie legalnej działalności online i tylko one mogą otwarcie prowadzić taką reklamę. Kluby piłkarskie będą bowiem współpracowały wyłącznie z renomowanymi operatorami, posiadającymi zezwolenie na prowadzenie działalności w sieci. Każde legalne online kasyno ma licencję wydaną przez jeden z państwowych organów nadzoru hazardowego, taki jak Malta Gaming Authority. Takie legalne kasyna muszą przestrzegać zasad dotyczących bezpieczeństwa depozytów, przejrzystej rozgrywki i ochrony praw graczy. 

Dzięki temu rejestracja i gra w kasynie posiadającym licencję jest dużo bardziej bezpieczna i właściwie daje gwarancję uczciwej gry, zgodnej z deklarowanymi współczynnikami zwrotów. Ten ostatni element, nazywany współczynnikiem RTP określa procentowy zwrot dla gracza. Najlepsze automaty RTP mają wysokie, często przekraczające nawet 96%. Rozgrywka na takich slotach przebiega w sposób bardziej korzystny dla gracza, ponieważ zapewnia potencjalnie większe długoterminowe zyski. Ten współczynnik wyliczany jest na podstawie matematycznych testów i odpowiada między innymi wysokości maksymalnej wygranej, liczbie możliwych kombinacji symboli, mnożnikom i bonusom do zdobycia. Deweloperzy slotów mają obowiązek informowania o wartości RTP, dlatego można go sprawdzić w pomocy każdego automatu. Wybierając slot do rozgrywki, warto zatem skorzystać z listy automatów o najwyższym RTP, przygotowanej przez ekspertów. Sprawdzimy teraz, jaką rolę pełni sponsoring kasyn poprzez piłkę nożną oraz ocenimy korzyści i zagrożenia, jakie wiążą się z nim dla obu stron. 

Główne korzyści z promocji dla klubów piłkarskich

Kluby futbolowe zyskują pieniądze dzięki współpracy z kasynami, i to niemałe. Kwoty kontraktów z największymi operatorami hazardowymi liczone są w milionach złotych za sezon. Dzięki temu, kluby, a nawet reprezentacje narodowe zyskują pieniądze na bieżące funkcjonowanie, organizację rozgrywek, treningi piłkarzy. 

Duży zastrzyk gotówki, jaki pozyskują od kasyn może przyczynić się nawet w praktyce do rozwoju zespołów. Zamieszczenie logo kasyna na koszulce, na stadionowych bandach reklamowych lub nawet w tytule drużyny gwarantuje, że pieniądze uiszczone przez kasyno pozwolą na transfery nowych gwiazd i wzmocnienie drużyny. To z kolei może przynieść sukcesy w krajowej lidze i pucharach międzynarodowych, a więc także większe zainteresowanie mediów oraz wpływy ze sprzedanych biletów i praw do transmisji. Dla klubu piłkarskiego, współpraca z kasynem może mieć więc formę bardzo korzystnej inwestycji, która spłaci się w jeden sezon rozgrywek. 

Operatorzy hazardowi ponadto często inwestują w sport młodzieży jako formę dodatkowego, czy w coraz bardziej popularną piłkę nożną kobiet. Dzięki temu mogą rozwijać się też drużyny rezerwowe, sekcje kobiece, a nawet szkółki piłkarskie, z których będą czerpać talenty. To wszystko zapewnia długoterminową stabilność finansową klubom piłkarskim, szczególnie że operatorzy kasyn są skłonni do podpisywania długoletnich kontraktów nawet na kilka lat pod rząd. 

Zalety reklamy przez futbol dla kasyn

Równie duże korzyści z reklamy zyskują kasyna. Choć koszty takiej formy promocji nie są niskie, to możliwość prezentowania logo, adresu strony internetowej i wizerunku na koszulkach piłkarzy i stadionach jest bardzo cenna. Główną korzyścią jest zwiększenie potencjału obrotów, poprzez dotarcie do nowych grup klientów. Największe kluby świata, takie jak Manchester United czy FC Barcelona mają miliony kibiców na całym świecie, a ich mecze są oglądane na wszystkich kontynentach. Promujące się przez futbol kasyno zyskuje więc możliwość dotarcia do bardzo rozległej grupy docelowej, która wcześniej mogła nie mieć okazji, aby dowiedzieć się o kasynie. Ma to szczególnie duże znaczenie, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że możliwości promocyjne kasyn są często ograniczone.

Promocja przez sport jest też świetnym sposobem, aby polepszyć wizerunek kasyna. Stawiając się w jednym rzędzie z dużymi markami futbolowymi, operator kasyna zwiększa swój autorytet, wskazując że znajduje się w mainstreamie. Kasyna online są dziś dostępne dla każdego, dzięki możliwości rozgrywki na telefonie, a możliwość promocji za pomocą piłkarskich gwiazd znacznie polepsza wiarygodność. Dzięki temu, gry kasynowe mogą być postawione w jednym rzędzie z innymi produktami reklamowanymi przez piłkę nożną.

Pozytywny wpływ na wizerunek kasyna ma także prezentowanie się w ten sposób jako organizacja etyczna i zajmująca się odpowiedzialnym biznesem. Szczególnie mają w tym udział elementy takie jak finansowanie sportu młodzieży, piłki nożnej kobiet, czy udział w budowie boisk treningowych dostępnych dla każdego wyrównuje szanse, zapewniając że firma hazardowa zaprezentuje się w pozytywnym świetle. 

Niektóre kasyna wykorzystują popularność futbolu jeszcze w jeden sposób. Zamieszczają na swoich stronach hazardowe gry o tematyce piłkarskiej, nawiązujące do rozgrywek takich jak futbolowe mistrzostwa świata. Przykładem może być automat NetEntu Football: Chamions Cup. Dzięki temu, fani piłki nożnej mogą celebrować piłkarskie święto, przy okazji sięgając po realne wygrane. W ten sposób piłka nożna i internet kasyno przeplatają się ze sobą, zapewniając możliwości zarówno dla organizacji futbolowych, właścicieli firm hazardowych, jak i dla samych graczy. 

Potencjalne zagrożenia i sposoby na ich uniknięcie

Ale reklama hazardu wiąże się także z pewnymi zagrożeniami dla klubów piłkarskich. To dlatego w wielu ligach przyjęte zasady ograniczają możliwości reklamowe hazardu i ustalają wiele reguł. Przykładem może być liga angielska, w której od sezonu 2026/27 decyzją angielskiej federacji piłkarskiej Football Association reklamy hazardowe na koszulkach i stadionach piłkarskich zostaną znacznie ograniczone. Kluby piłkarskie, które polegają na kontraktach z kasynami jako na głównym źródle przychodów, powinny więc brać pod uwagę potencjalne ryzyko długoterminowych zmian prawnych i starannie konstruować umowy o współpracę, dając sobie na przykład możliwość zakończenia kontraktu sponsorskiego przed terminem. 

Jedną z głównych obaw, dotyczących promocji kasyn przez sport są etyczne dylematy związane z potencjalnym uzależnieniem graczy. Dotarcie do szerszej grupy może bowiem stwarzać więcej okazji do uzależnienia od hazardu. Tutaj jednak operatorzy kasyn online działają w stanowczy sposób, prowadząc skuteczną politykę przeciwdziałania uzależnieniom. W tym celu umożliwiają między innymi możliwość całkowitego lub czasowego zablokowania konta na żądanie gracza. Natomiast weryfikacja danych osobowych graczy pozwala na blokadę dostępu do hazardu online dla nieletnich. 

Możliwości promocyjne kasyn w futbolu i przyszłe perspektywy 

Piłka nożna jest najbardziej popularnym sportem świata. Zgodnie z danymi jakie podaje serwis Statista wartość rynku piłkarskiego nieustannie rośnie, z krótką przerwą na okres pandemii, gdy rozgrywki były w wielu ligach na świecie, w tym również w Polsce były zawieszone lub odbywały się nieregularnie. Sprawia to, że możliwości promocyjne wynikające z reklamy hazardu poprzez piłkę nożną są dla kasyn bardzo kuszące. W poniższej tabeli przedstawiliśmy rosnącą wartość profesjonalnego rynku futbolu w Europie: 

SezonWartość rynku piłkarskiego [mld euro]
2010/1116,9
2011/1219,4
2012/1319,9
2013/1421,3
2014/1521,8
2015/1624,6
2016/1725,5
2017/1828,4
2018/1928,9
2019/2025,2
2020/2127,6
2021/2229,5

Jak można wywnioskować z powyższej tabeli, perspektywy w przyszłości dla potencjału reklamowego kasyn są bardzo wysokie. W ostatnim przedstawionym sezonie, wartość piłki w Europie plasuje się na najwyższym poziomie, a to sprawia, że jest ona chętnie wybierana jako nośnik reklamowy przez firmy hazardowe.

Przykładem może być polska spółka skarbu państwa, Totalizator Sportowy. To państwowa firma posiadająca w swoim portfolio zarówno tradycyjne formy hazardu, takie jak zakłady Lotto, zdrapki, czy lokale ze stacjonarnymi automatami, ale także polskie kasyno internetowe. Totalizator Sportowy przeznaczył od 1994 roku aż 14,7 miliarda złotych bezpośrednio na wsparcie sportu, a ambasadorem tej firmy jest Piłkarz Roku 2020 UEFA, FIFA i laureat Global Soccer Awards 2020, Robert Lewandowski. To firma, która jest też jednym z głównych sponsorów polskiej Ekstraklasy, czyli najwyższej klasy rozgrywkowej w polskiej piłce klubowej. Fakt długoletniego sponsorowania piłki, które trwa jeszcze zanim powstało pierwsze polskie kasyno online jest najlepszym dowodem na skuteczność tej formy reklamy. 

Natomiast za granicą, firmy prowadzące gry w kasynach online również korzystały z futbolu jako nośnika reklamowego. Przykładem może być SBOTOP, mające kontrakt z Fulham FC, jednym z czołowych angielskich klubów, i logo tej firmy będzie znajdować się na koszulkach drużyny w sezonie 2023/24. Natomiast Bwin, inny operator bukmacherski, ale również kasyn online, z główną siedzibą w Australii, sponsorował tak znane drużyny jak AC Milan i Manchester United. Znamy nawet kwoty, jakie ta firma kasynowa zapłaciła za możliwość reklamy z tymi klubami piłkarskimi. Było to odpowiednio 12,5 miliona dolarów, czyli ponad 54 miliony złotych, natomiast za współpracę z klubem z Premier League, firma musiała zapłacić aż 25 milionów dolarów, czyli grubo ponad 100 milionów złotych. Oczywiście w przypadku mniej znanych klubów i lig o mniejszym potencjale reklamowym te kwoty są niższe, ale w dalszym przypadku imponujące.

Choć takie kwoty zdecydowanie nie są małe, jak wskazuje jednak wciąż rosnące zainteresowanie futbolem, operatorzy kasyn będą z pewnością chętnie korzystali z tego sportu, aby promować oferowane usługi. Postępujący wzrost obrotów w kasynach online będzie dostarczać coraz większych budżetów na promocję, a to będzie oznaczało lepsze warunki dla klubów, a więc korzyści zarówno dla kibiców, jak i graczy w kasynach. Możemy więc liczyć na to, że w mediach będą pojawiać się nowe informacje o zawartych umowach sponsorskich w kasynach online, a nawet na ciągły rozwój gier hazardowych o tematyce futbolowej, co z pewnością będzie cieszyć fanów piłki. 

****

Zdjęcie 1: https://www.freepik.com/free-photo/soccer-ball-white-line-stadium_3398423.htm#page=3&query=football&position=18&from_view=search&track=sph

Zdjęcie 2: https://www.freepik.com/free-photo/full-shot-friends-playing-soccer_40956398.htm#page=3&query=football&position=34&from_view=search&track=sph

Miejsce na twoją reklamę

Chcesz zareklamować się na portalu z ogromną ilością wyświetleń? Bardzo dobrze trafiłeś!!! To jest miejsce gdzie w dobry sposób pokażesz swoją firmę.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Miejsce na twoją reklamę

Chcesz zareklamować się na portalu z ogromną ilością wyświetleń? Bardzo dobrze trafiłeś!!! To jest miejsce gdzie w dobry sposób pokażesz swoją firmę.